WOENSDAG 6 JULI 2016

op naar Denemarken
zaterdag 30 juli 2016

Vandaag gaan we vroeg op pad, want we rijden we ruim 820 kilometer naar Århus in Denemarken. Daar overnachten we in het City Hotel Oasia.

City Hotel Oasia

Dicte
zondag 31 juli 2016

We blijven in Århus en gaan de leuke plekken die we in de serie Dicte op Netflix zagen bezoeken.

50 jaar
maandag 1 augustus 2016

En vandaag is Erwin weer jarig. Deze keer overschrijdt hij de halve eeuw grens. We rijden van Århus naar Hirthals. Daar nemen we de Colorline Superspeed ferry die ons in een uur of drie naar Larvik in Noorwegen brengt. Dan rijden we naar Dalen waar we overnachten in de Dalen B&B.

Colorline
Dalen B&B

dagje Dalen
dinsdag 2 augustus 2016

Niets moet, alles mag vandaag. We blijven een dag in de bed en breakfast en hebben nog geen idee wat we precies gaan doen.

op naar de eerste route
woensdag 3 augustus 2016

Toen we Noorwegen als bestemming bedachten, kwam dat vooral door de Nasjonale Turistveger website die we bij toeval tegen kwamen. Op die website staan de achttien mooiste routes van het land. De routes bleken echter wat lastig aan elkaar te plakken, dus rijden we vandaag naar Haugasund, zodat we morgen de eerste route kunnen oppakken. We logeren in het Clarion Collection Hotel Amanda.

Nasjonale Turistveger
Clarion Collection Hotel Amanda Haugesund

de eerste routes
donderdag 4 augustus 2016

En vandaag staat de eerste van de achttien routes op de rol. De Ryfylke, met hopelijk als hoogtepunt een bezoek aan de Preikestolen, waar we tijdens onze huwelijkscruise al eens onder langs voeren. De dag eindigt in Hotel Ullensvang in Lofthus een dorp dat al aan de Hardanger route ligt.

Ryfylke
Hotel Ullensvang

nog een stuk van route twee
vrijdag 5 augustus 2016

We rijden het tweede deel van de Hardanger route. En niet alleen de routes aan elkaar knopen bleek een uitdaging. Als extra handicap werd het laden van de auto toegevoegd. Gelukkig is tegenwoordig 30% van de auto's die in Noorwegen verkocht worden electrisch, dus de infrastructuur is er goed geregeld. En ons AirBNB huis, waar we twee nachten blijven, ligt lekker dicht bij de Tesla supercharger.

Hardanger
Countryside house close to Bergen

dagje Bergen
zaterdag 6 augustus 2016

Weer een dag waarin niets vast staat. Het idee is om lekker door Bergen te struinen.

nummer drie
zondag 7 augustus 2016

De derde route, Hardangervidda, is het plan voor vandaag, weer een enorme omweg naar het huis dat we via AirBNB voor twee nachten hebben gehuurd.

Hardangervidda
Nice cabin in wonderful scenery

tunneltje en Aurlandsfjellet
maandag 8 augustus 2016

Vandaag hoeven we niet te pakken en dus hebben we tijd zat voor de Aurlandsfjellet route en de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen.

Aurlandsfjellet
Lærdalstunnelen

en de volgende
dinsdag 9 augustus 2016

Vandaag weer een nieuwe route voor de boeg, Sognefjellet. We overnachten in Loen vlak bij de supercharger van Sandane.

Sognefjellet
Hotel Alexandra

het hotel
woensdag 10 augustus 2016

Tijdens een eerste bezoek aan de Nasjonale Turistveger website had het hotel waar we de komende twee nachten logeren direct de wow-factor. Dus het Juvet Landscape Hotel moest in de route, terwijl we ook de Geiranger-Trollstigen meepakken.

Geiranger-Trollstigen
Juvet Landscape Hotel

Trollstigen
donderdag 11 augustus 2016

Vandaag blijven de koffers in het hotel en hebben wij alle tijd voor een van de mooiste bergwegen van Noorwegen: Trollstigen.

naar Alesund
vrijdag 12 augustus 2016

Vandaag rijden we naar Alesund, dit prachtige op drie eilanden gelegen dorp is bekend van z'n midzomernacht feesten. Die missen we gezien het tijdstip. We logeren het Quality Hotel Waterfront.

Quality Hotel Waterfront

naar Molde
zaterdag 13 augustus 2016

Omdat we gisteren misschien te weinig tijd hadden om bijvoorbeeld naar de bergtop te gaan waar je een prachtig uitzicht hebt op Alesund is de route voor vandaag kort. We rijden naar het iets noordelijker geleden Molde, een stukje van 80 kilometer.

Molde Fjordstuer

Atlanterhavsvegen
zondag 14 augustus 2016

Volgens velen hoort de Atlanterhavsvegen tot de top 10 van mooiste routes ter wereld. Prachtig vorm gegeven bruggen die over eilandjes in de Atlantische Oceaan slingeren. Vandaag hebben we lekker veel tijd ingepland voor dit hoogtepunt en meest noordelijke punt van deze reis. Daarna rijden we door naar Oppdal.

Quality Hotel Skifer

Rondane
maandag 15 augustus 2016

Weer een route uit de achttien, Rondane. Dit is ook de laatste die we er in hebben kunnen krijgen. We beginnen vandaag weer in zuidelijke richting te rijden en overnachten in het plaatsje Oyer vlak bij Lillehammer.

Pellestova Hafjell Hotel

Lilyhammer en Vikingskipet
dinsdag 16 augustus 2016

Vandaag stoppen we natuurlijk even in Lillehammer om te kijken of we wat plekken uit de Lilyhammer serie kunnen terug vinden. Maar hoogtepunt is Hamar waar we de olympische Vikingskipet ijsbaan willen bekijken. Daarna door naar het aande Oslofjord gelegen Larkollen.

Lilyhammer
Stotvig Hotel

dag Noorwegen
woensdag 17 augustus 2016

Noorwegen wordt achter ons gelaten, want we rijden Zweden in. Even buiten Gotenburg stoppen we voor twee nachten op een golfresort. Misschien slaan we nog een balletje.

Oijared Hotel

Gotenburg
donderdag 18 augustus 2016

Vandaag blijven de koffers weer op hun plek liggen. We gaan Gotenburg bezoeken en ontdekken

terug naar Denemarken
vrijdag 19 augustus 2016

We rijden via Malmö, waar we in elk geval de Turning Torso willen zien, over de Øresundbrug, terug naar Denemarken. In een hotel aan de rand van Kopenhagen overnachten we.

Turning Torso
Øresundbron
Bella Sky Hotel

op weg naar huis
zaterdag 20 augustus 2016

We rijden Duitsland weer in. In een keer naar huis gaat niet lukken, dus denken we ergens in de buurt van Hamburg uit te komen. We zijn wel van plan om de Storebælt brug te nemen, omdat we daar op de cruise door de Oostzee onderdoor zijn gevaren.

home sweet home
zondag 21 augustus 2016

En vandaag zit de vakantie er op. We rijden terug naar Rotterdam.

deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet volgende dag