VRIJDAG 5 AUGUSTUS 2016

Hardanger deel 1

Na een uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel nog even een rondje om het complex gedaan. Jammer dat het geen 25 graden is, want het zwembad zag er heerlijk uit en een rondje over het fjord met een waterfiets had ook heel leuk geweest. Op naar de eerste veerpont van vandaag. Even was onduidelijk waar de pont zou aanmeren. En toen wij onze auto op de bedoelde plek hadden staan, kwam er een nederlands stel aan, die rond aan het lopen waren omdat ze ook niet wisten waar ze zich moesten opstellen. Natuurlijk was weer de auto het gesprek. Ze woonden in Brabant en vertelden over de gigantische hal die Tesla in Tilburg heeft staan. Ja, die kennen we. Uiteindelijk gingen er drie auto's (eentje natuurlijk gratis) en een fiets op de pont. Met in totaal 6 passagiers. Dat was echt de meest winstgevende tocht van de dag zullen we maar zeggen.

Op het eiland waar we uitkwamen volgenden wij de Hardanger route. Dit keer leek het soms alsof we door het Westland van Noorwegen reden. Overal appel- en kersenbomen. Die laatste werden in tientallen stalletjes langs de kant van de weg aangeboden. Gewoon 50 kronen in een geldkistje stoppen en een doosje kersen meenemen.

Vlak voor Jondal even aan een jachthaventje gestopt, een wafel gegeten, koffie gedronken en met de drone gevlogen. In Jondal aangekomen zagen we de veerpont net voor onze neus weg zagen varen. De dienstregeling van dit veerbootje is echter een keer per uur, dus werd gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de snellader (200 km/uur) van het dorp te gebruiken en de auto terwijl wij rondliepen van wat extra stroom te voorzien. En net toen wij uitstapten begon het weer te regenen. Na een overtocht van een minuut of 20 reden reden we in de ene bocht in een stortbui, terwijl in de andere bocht de wegen kurkdroog waren en er nog geen druppel gevallen was.

Bij het bereiken van de doorgaande weg nummer 7 gaf Ingeborg aan dat we eerst even een stukje de andere kant op moesten rijden, want daar zat een leuke farmersmarket. Nou dat bleek een echte touristtrap. Als er drie komkommers, zes appels en twee paprika's lagen was het veel. Maar wat maakt het uit, het is vakantie. Terug dus, waar we de Steindalsfossen gezochten. Ingeborg staat daar op een gegeven moment op een informatie bord te lezen, terwijl er een vrouw aan komt lopen, die precies van dat bord een foto gaat maken. Ik kijk nog wat er te zien is dat je daar een foto van wil maken, maar heb geen idee wat de vrouw dan ziet (behalve Ingeborg en het bord). Dan draait Ingeborg zich om en volgt een gil: Ans, wat doe jij hier! Blijkt dus een collega te zijn. De waterval is prachtig, vooral ook omdat je er achter langs kunt lopen.

Dan door richting Bergen, maar eerst een tussenstop bij de Tesla supercharger in Haukas. Hier bij een grotere stad valt inderdaad het enorme aantal electrische auto's op. Ze hebben in Noorwegen een kenteken dat begint met EL. Vooral de Nissan Leaf is erg populair.

De komende twee nachten logeren we in een via Airbnb gehuurd huis op het eilandje Bjorøya net onder Bergen. De zoon Gunnar van de eigenaresse heet ons welkom en geeft uitleg over het ruime huis, waar kat Hugo buiten rondloopt. Of we 'm eens per dag eten willen geven, maar hij mag onder geen beding naar binnen. Toch is het een echte huiskat, want hij ligt meestal op de rand van de veranda (op een meter of 10 hoog) zodat hij lekker naar binnen kan kijken. Lief beest.

We rijden naar de supermarkt en eten vanavond taco's. We zappen wat op de enorme televisie en komen Travel Channel tegen, een zender waar we thuis ook regelmatig naar kijken. Deze keer geen nederlandse maar noorse ondertiteling. Rond een uurtje of elf stappen we in bed.

deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet vorige dag | volgende dag