Vanmorgen waren we ondanks dat we de hele dag op de boot zitten toch weer vroeg op. Vooral Erwin, die al rond een uur of vier bezig was de overlast van een storing in een email systeem tot een minimum te beperken. Rond half acht klom ook Ingeborg uit bed en even later zaten we weer helemaal achterop het schip aan een heerlijk ontbijt. Wentelteefjes voor Erwin, omelet voor Ingeborg. Om 9 uur werden we dan weer verwacht in het theater aan de voorzijde van de boot, waar Cruise Travel (de reisorganisatie waar wij boekten) uitleg gaf over het ontschepen morgen. Dat gaat wel even anders dan in een hotel. Hier krijg je labels voor je koffers, die je tot 's nachts een uur in de gang bij je hut zet. Je ziet ze dan pas de volgende dag terug in de cruiseterminal. Vergeet dus vooral niet om kleding apart te houden, want regelmatig staan er toch mensen in nachtkleding in de hal. En neem ook alles mee, want eenmaal van boord betekend dat je niet meer terug kunt. Ook niet als je iets vergeten bent. Dus terwijl ik dit verslag tik, staan onze koffers klaar om de gang in gereden te worden. Daarna togen we weer naar de achterzijde van het schip (toch elke keer weer bijna 250 meter lopen) voor een rondleiding door de keuken, waaraan slechts 30 mensen konden meedoen. Erg leuk om te zien dat alles ter plekke wordt gemaakt. Een bakkerij die dagelijks voor 1.401 gasten en 605 man bemanning brood bakt heeft best flinke mengkommen staan. Twee enorme vaatwasmachines, drie inloopkoelkasten, vier soortgelijke vriescellen, drie ontdooi ruimtes en vijf droge opslagruimtes. En dat alles gerunt door 103 mensen inclusief het bedienend personeel. En waarom heet dit stukje cijfertjes? Wist je dat er per week 3.850 kg vlees doorheen gaat, 1.800 kg kip, 900 kg vis en 1.130 kg zeevruchten. Of wat dacht je van bijna 5.500 kg verse groente, 800 kg meloenen. Ja en dit is geen tikfout, ruim 8.200 kg eieren en 9 kilo kaviaar. De cijferbrei die we kregen was nog uitgebreider, maar jullie hebben vast wel een idee hoe groots het bij elkaar is. Daarna weer helemaal naar voren, want om 11:45 uur had Ingeborg een afspraak gemaakt in de Spa, waar ze genoot van een heerlijke hot stone massage. Na een uurtje kwam ze tien jaar jonger terug. In de middag hebben we niet zo veel meer gedaan. Even voorop het schip in het zonnetje zitten, want ondanks de ruwe zee valt het met de wind wel mee. Daarna nog een boek gelezen en vervolgens in de Fontain Lounge achterop het schip heerlijk gegeten met twee vriendelijke oudere mensen uit Brabant. Morgen mogen wij om 08:15 uur van boord. Dan zit deze heerlijke cruise er op. We zullen het niet snel weer doen, maar dat komt niet omdat het ons niet bevallen is. Integendeel, we hebben van elke minuut genoten, Noorwegen is een prachtig land en de Holland America Lines hebben bij de enquete die we invulden hoge cijfers van ons gekregen. Maar cruisen heeft voor ons vooral als nadeel dat er minder vrijheid is. De dagen aan land keken we te vaak op de horloges om te zien of we al terug moesten naar het schip, iets wat we normaal op reis nooit doen. En om af te sluiten nog wat cijfertjes uit de cruiselog. We vertrokken afgelopen zaterdag om 16:58. We verwachten morgenochtend om 07:00 uur aan te meren in Rotterdam. Dan hebben we 1.650 nautische mijl (3.055 kilometer) gevaren met een gemiddelde snelheid van 15,54 knopen (28,8 km/uur). Daarvoor liggen in dit 237 meter lange en 32 meter brede schip twee diesel motoren die elk 18,5 megawatt (totaal 50.320 pk) vermogen leveren en zo'n 120.000 liter diesel per dag gebruiken. |