ZATERDAG 30 JULI 2016

een erg lange dag

Vroeg op pad is het idee, want de trip naar Aarhus in Denemarken kost volgens de tripplanner iets meer dan tien uur inclusief het opladen onderweg. Dus om half zes wegrijden om dan rond zeven uur in Zwolle te zijn. Daar de auto weer volladen, terwijl we zelf een ontbijtje nuttigen.

Het werd ietsje later en de rit naar Zwolle ging vlot. Heerlijk rustig onderweg. Tweede stop zou de supercharger in Stuhr bij Bremen zijn, maar onderweg koos de Tesla navigatie toch nog voor de iets eerder gelegen lader in Lohne.

Op de weg daarheen zagen we al veel oudere auto's met een Discovery Run sticker rijden. Het blijkt dat dit een toertocht is voor wagens van tenminste 15 jaar oud en van Ommen naar de poolcirkel en dan naar Oslo voert.

Vanuit Lohne weer op weg en toen begon het. Wegwerkzaamheden, versmallingen, hoosbuien en dat om te twintig kilometer elkaar af wisselend. Echt opschieten deed het niet. Bij Rade geladen omdat we het wel een beetje zat waren met de regen. Bij het uitstappen om de stekker in de auto te steken brak de bui pas echt los. Uitstappen, twee stappen lopen, stekker pakken en insteken, weer twee passen terug en doorweekt zijn.

Gelukkig werd het even later weer even droog terwijl er een van de Discovery Run equippes naast ons stopten om nog wat olie in de motor te laten lopen. En natuurlijk kwamen de vragen. Hoe lang duurt dat opladen? Hoe ver kom je dan? Blijft leuk.

Dan bedenkt de navigatie dat Hamburg via allerlei binnendoor wegen bereikt gaat worden. Vreemd, de A7 snelweg ligt hier toch. Toen we er eenmaal op waren snapten we de reden. Weer hetzelfde riedeltje van werken, versmallingen en regen. Op een gegeven moment hadden we in twee uur tijd slechts 80 km afgelegd.

Na de tunnel onder de haven van Hamburg leek het even op te schieten en werd kort de 200 km/uur aangetikt. Dat kost ongeveer een kWh per kilometer en dan liggen superchargers toch wat ver uit elkaar. Daarbij bleek op die manier naar Denemarken al snel weer een illusie door opnieuw heel veel wegwerken. Gelukkig hield de regen op en brak de zon door.

Opnieuw wilde de navigatie ons via binnenwegen naar de volgende supercharger in Denemarken sturen. Vooruit dan maar. Ging lekker vlot tot de Duiters hadden bedacht dat ze ook op die weg wel een rijstrookje konden afsluiten en de Denen het nodig vonden grenscontroles uit te voeren.

Wij zagen er betrouwbaar genoeg uit om gelijk doorgelaten te worden. Na een laadstop in Rødeko de laatste 170 km op rustige Deense wegen gereden. Eenmaal in Aarhus (bijna 15 uur na vertrek) konden we de auto pal voor de deur gratis parkeren.

In de avond alleen nog naar Mash, een lokaal steakrestaurant, gegaan, waar we een heerlijk gemaakte biefstuk aten. Daar stortten we vroeg in bed.

Vandaag reden we deze route:

We reden vandaag 881,4 kilometer, waarvoor 193,2 kWh energie nodig was. Het verbruik lag daarmee op 219 Wh/km. We vertrokken om 05:53 en kwamen aan om 19:22. Vijf keer werd de auto geladen, waarbij er 162,3 kWh energie in de batterij werd toegevoegd. De gemiddelde rijsnelheid lag vandaag op 95,6 km/uur. De topsnelheid was 196,3 km/uur. Het hoogste punt van de dag lag op 133 meter. Buiten was het vandaag tussen de 16 en 25 graden Celcius.

Facebook

  deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet vorige dag | volgende dag