zondag 5 augustus 2007

....oh it's such a perfect day... I'd like to spend it with you
Zo wil je elke ochtend wel wakker worden: geklop op de deur. Er wordt een mandje met lekkers (bagels, cake, koffie, sap en vers fruit) neergezet. Het lekkers nuttig je voor de brandende haard. Dat geluk hebben we vandaag en morgen in ons huisje in Marina, net boven het schiereiland en golfwalhalla Monterey.

Net als gisterenmiddag, begon vandaag enorm nevelig. Dan kunnen de bordjes langs de weg hier wel zeggen dat mist goed is voor de begroeiing, tijdens je vakantie heb je liever een zonnetje. We besluiten daarom eerst naar Carmel te rijden en het plaatsje aan zee te verkennen. Het is duidelijk: hier wonen echt de happy few! Prachtige huisjes, kneuterige shopjes... het geheel doet een beetje denken aan een Hans-en-Grietjesdorp, maar dan voor de zeer rijken. Tijdens de espresso/cappucino lezen we de bladen van de makelaars: je hebt hier echt geen huis onder 1 miljoen dollar. We gaan hier ook het strand op (direct vanaf de straat, geen duinen te zien). Het is nog lekker rustig, dus dat is genieten van de enorme golven.

Het wolken beginnen langzaam te breken. Het wordt tijd voor de 17 Mile Drive, een rondrit door Monterey. We bezoeken diverse beroemde golfbanen, waar het zeer fijn spelen moet zijn met die uitzichten op de Grote Oceaan. Poppy Hills, Spanish Bay en Pebble Beach worden gerekend tot de mooiste van de wereld. Om hier te mogen spelen, ben je zo'n 400 dollar per persoon kwijt. Dus we besluiten om hier nog een keer terug te komen en te spelen als we ECHT goed kunnen golfen. Voor nu doen we het met het genieten van de prachtige courses, de geweldige uitzichten, de luxe resorts en de prettige golfshops. Er moet toch iets te wensen overblijven...?

Wat stond er naast DE weg door Monument Valley nog meer op het verlanglijstje van Erwin? Highway 1 richting Big Sur. Het geluk is met ons. Als we even na 15.00 uur aan de rit beginnen, is het onbewolkt en heerlijk zonnig. Het is behoorlijk druk op de weg, want het is zondag. Dat mag de pret niet drukken. Wow! Wat een geweldige weg, wat een uitzichten. Om de paar honderd meter stoppen we om te genieten en zo veel mogelijk indrukken op de foto vast te leggen.

Onder die momenten natuurlijk ook de Bixby Bridge die in 1932 werd gebouwd en nog steeds een prachtig bouwwerk is. Even na Big Sur zien we Ventana op een bord staan. Dit hotel hadden we tijdens de voorbereidingen van de reis bekeken als een van de overnachtingen rondom Monterey, maar de prijs (meer dan 1.000 dollar per nacht) schrok ons ietwat af. Natuurlijk rijden we wel naar boven om te bekijken of we spijt moeten krijgen. Inderdaad het uitzicht is geweldig, maar ons Marina Dunes Resort ligt veel centraler en is net zo fantastisch. We vertrekken echter niet voordat Ingeborg een cocktail en Erwin een ginger ale heeft gedronken op het prachtige terras met "ocean view".

Dan rijden we terug naar Marina. Opnieuw blijft de route ons verbazen. Meer dan 100 meter rechtdoor gaat het niet, de borden net na Carmel gaven dan ook aan dat de weg gedurende 74 mijl bochtig is en de oceaan is vrijwel altijd te zien. In onze kamer aangekomen lopen we nog naar het strand en maken foto's van de zonsondergang. Een van de twee eerder op de dag gekochte sandwiches (de ander hebben we al gegeten) vormt het diner.