DONDERDAG 15 JUNI 2017

we gaan op pad
woensdag 19 juli 2017

Vandaag eerst nog even werken voor Erwin en nog even naar mams voor Ingeborg. In de late namiddag rijden we de ongeveer 125 kilometer naar Apeldoorn, waar we dineren en overnachten in het van der Valk hotel. Daar wordt ook de auto voorzien van verse stroom, zodat we morgenochtend vol geladen kunnen vertrekken.

De Cantharel

op naar Denemarken
donderdag 20 juli 2017

Na een vroeg ontbijt gaan we op weg naar Denemarken (606 kilometer). Daar overnachten we in een bed and breakfast, waar we zonder het van te voren te weten in het Nederlands antwoord van kregen.

Bøjden Cottage

terug naar Kopenhagen
vrijdag 21 juli 2017

Een kort ritje vandaag (200 kilometer), waardoor we alle tijd hebben om Odense te bezoeken. Die plaats stond helemaal niet op ons lijstje, maar toen we Evi bij 3 op reis daar zagen werd het direct toegevoegd. Ze ging ook naar krijtrotsen bij Møns Klint, die we ook nog hopen mee te kunnen pikken. We overnachten in een appartement in het centrum van Kopenhagen dat we via Airbnb boekten.

New, high-end, waterfront apartment in citycenter

Kopenhagen verder verkennen
zaterdag 22 juli 2017

Natuurlijk waren we tijdens onze cruise door de Oostzee als eens een dag in Kopenhagen, maar een dag is eigenlijk te kort voor deze stad. Dus hebben we vandaag een volle dag om de dingen die we toen gemist hebben alsnog te bekijken.

terug om te bowlen
zondag 23 juli 2017

Nou, we gaan niet speciaal om te bowlen terug, maar de kans dat we weer op het bowlingbaantje van het Støtvig Hotel in Larkollen te vinden zullen zijn is zeker aanwezig. Met ruim 550 kilometer een flink stuk rijden door Zweden vandaag.

Støtvig Hotel

op naar de eerste route
maandag 24 juli 2017

We boekten een Thon hotel in Fagernes, maar bij het schrijven van deze planning voor de website blijkt het inmiddels een Scandic Hotel te zijn geworden. Van die keten zijn we deze reis grootverbruiker. We rijden ongeveer 260 kilometer, zodat we morgen de eerste, voor ons ook nieuwe, routes van de Nasjonale Turistveger wegen kunnen oppikken.

Scandic Valdres

Valdresflye, Lom en Sognefjellet
dinsdag 25 juli 2017

Vandaag dus de eerste twee routes van de achttien Nasjonale Turistveger routes die Noorwegen rijk is. De Valdresflye kon vorig jaar niet worden ingepland, dus gaan we die nu rijden. Daarna bezoeken we Lom, het plaatsje waar Erwin toen hij klein was ook al een keer geweest is. Daarna rijden we de over de Sognefjellet route, die ons naar Songdal zal terugbrengen. We overnachten opnieuw in het prachtig gelegen huisje van Per. Deze keer nemen we alleen het hoogst noodzakelijke mee op de steile klim naar het huisje.

Valdresflye
Sognefjellet
Nice cabin in wonderful scenery in Sogndal county

hopen op beter weer
woensdag 26 juli 2017

Hopelijk is het weer dit jaar beter dan in 2016. Want dan we gaan opnieuw de Aurlandsfjellet route rijden. Vorig jaar zagen we al dat het zo mooi daar is, maar door de ijskoude wind, regen en soms zelfs sneeuw, was buiten de auto komen bijna ondoenlijk. We hoeven geen spullen te verplaatsen, want we blijven in Sogndal waar we deze keer wel in de hottub hopen plaats te nemen.

Aurlandsfjellet

Kjenndal Glacier
donderdag 27 juli 2017

We rijden van Sogndal naar Stranda, een stukje van zo'n 200 kilometer. Misschien maken we onderweg een uitstapje naar de Kjenndal gletsjer die vlak bij Loen ligt. We overnachten opnieuw in een via Airbnb gehuurd huis.

House touching the fjord

niets moet vandaag, maar...
vrijdag 28 juli 2017

We blijven in hetzelfde huis vannacht, dus we hoeven helemaal niets. Maar waarschijnlijk gaan we vandaag een rondje via Geiranger rijden. Deze fjord is zo prachtig, dat we hem graag nog een keer in de zon willen zien.

twee hoogtepunten op herhaling
zaterdag 29 juli 2017

Vorig jaar waren Trollstigen en de Atlantic Road twee van de hoogtepunten van de reis. De eerste reden we al twee keer af en een keer op, maar alle keren met nat weer. Deze keer hopen we op wat drogere omstandigheden, zodat we mooie foto's kunnen schieten. Bij Atlanterhavsvegen hadden we wel prachtig weer. Die route is zo geweldig, dat hij dit jaar in de herhaling gaat. We overnachten in Kristiansund, waar we vorig jaar te kort tijd hadden. En we overnachten op een plek waar we niet met de auto kunnen komen... Op een eilandje!

Trollstigen
Atlanterhavsvegen
Haholmen Havstuer

Kristiansund verkennen
zondag 30 juli 2017

Als het lukt om weer op het vaste land te komen, gaan we vandaag een dagje in Kristiansund rond struinen. Vorig jaar waren we daar al even en dit jaar hebben we een volle dag om het stadje te bekijken.

go north
maandag 31 juli 2017

Kristiansund was vorig jaar ons noordelijkste punt van de reis, maar dit jaar zijn we nog niet eens halverwege. We rijden naar Namsos, waar we overnachten in opnieuw een Scandic hotel.

Scandic Rockcity

nog een stuk noordelijker
dinsdag 1 augustus 2017

En opnieuw rijden we noordwaarts, deze keer echter voor een groot deel via een volgende Nasjonale Turistveger, de Helgelandskysten. De route voert voor het grootste deel pal langs de kust. We overnachten in een volgende Scandic, de Syv Sostre in Sandnessjøen.

Helgelandskysten
Scandic Syv Sostre

passing the artic circle
woensdag 2 augustus 2017

Nog een stuk noordelijker, waarbij we vandaag de poolcirkel passeren. Of we de Helgelandskysten route blijven volgen is nog niet helemaal zeker. De route is zo lang, dat we het met een volle batterij van de auto net moeten kunnen halen en onderweg zijn er op dit moment nog geen snelladers. Als het echter mooi weer is (en iets warmer), dan ligt het verbruik lager en moet het wel te doen zijn. We slapen in het Scandic Havet hotel in Bodø.

Scandic Havet

overvaren naar de Lofoten
donderdag 3 augustus 2017

De eerste ferry naar de Lofoten gaat om een uur of zes in de ochtend en hopelijk kunnen we daar op mee. We maken vandaag kennis met de Lofoten, het schiereiland in de Atlantische Oceaan met z'n bijzondere landschap en bergen. We overnachten de komende dagen in een schitterend Airbnb huis/B&B.

Luxury Oceanfront B&B in Lofoten

Lofoten verkennen
vrijdag 4 augustus 2017

Een dag waarop we alle tijd hebben om een dagje niets te doen.

klein stukje verderop
zaterdag 5 augustus 2017

We rijden vandaag een klein stukje over de Lofoten om de noordelijkste overnachtingsplek van deze reis te bereiken. Opnieuw twee nachten in een via Airbnb geboekte woning.

Vesterålen, Hadsel, Hennes, Kaljord Havhus

weer niks
zondag 6 augustus 2017

Vandaag opnieuw een niets moet, alles mag dag. We zien dus wel wat we precies gaan doen.

afdalen
maandag 7 augustus 2017

Vandaag beginnen we aan de terugweg. We rijden een flink stuk (450 kilometer) naar het zuiden om te eindigen in Mo i Rana. We logeren in het Scandic Meyergarden hotel.

Scandic Meyergarden

op naar Trondheim
dinsdag 8 augustus 2017

We gaan nog eens 500 kilometer richting Nederland en overnachten midden in het centrum van Trondheim. Opnieuw in een Scandic Hotel.

Scandic Nidelven

naar vertrouwd terrein
woensdag 9 augustus 2017

We rijden naar Oppdal, waar we vorig jaar ook al waren. Niet omdat het zo'n geweldige locatie is, maar omdat de afstand van 120 kilometer ons de mogelijkheid geeft om lekker laat te vertrekken, zodat we nog tijd kunnen besteden in Trondheim.

Quality Hotel Skifer

eerst naar de bakker...
donderdag 10 augustus 2017

En we ontbijten misschien niet in het hotel, want we weten dat er aan de overkant van de straat een klein bakkertje zit die echt heerlijke dingen maakt. Of misschien nemen we daar alleen iets voor onderweg mee, want we rijden vandaag naar de hoofdstad van Noorwegen. En om de vakantie in stijl af te sluiten boekten we naar het schijnt een van de mooiste hotels van de stad.

The Thief

bootje varen
vrijdag 11 augustus 2017

Na een ochtend in Oslo rijden we naar Larvik (130 kilometer), waar we om 17:30 uur inschepen op de Superspeed ferry naar Hirthals in Denemarken. Rond negen uur komen we daar aan en dan rijden we nog een een kilometer of 70 naar Aalborg waar we logeren in het Hotel Jomfru Ane.

Hotel Jomfru Ane

in een ruk naar Rotterdam?
zaterdag 12 augustus 2017

Het zit er bijna op, alleen nog een 'stukje' rijden, een slordige 950 kilometer. Maar we hebben een reserve dag, zodat we als verkeer en/of weer tegen zit nog een extra stop kunnen inlassen.

de hele route
woensdag 19 juli 2017 t/m zaterdag 12 augustus 2017

En in dit kaartje staat de hele route. Al maakt Google maps er de korste routes van waardoor onze echte route op behoorlijk wat stukken behoorlijk afwijkt.

deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet volgende dag