VRIJDAG 11 AUGUSTUS 2017

ochtendje Oslo en filestress

Tegen de avond varen we met de Superspeed ferry van Larvik naar Denemarken, dus hebben we nog vrijwel de hele dag om Oslo bij mooi weer te verkennen. We laden na het prima ontbijt de koffers in de auto en lopen dan de stad in. Langs de haven lopen we naar het spierwitte Operahuset, dat als een soort ijsberg uit het water lijkt op te duiken en waarover je kunt lopen. Het is goed dat we de zonnebrillen op hebben. Dan lopen we via een andere route terug, waardoor we langs het stadhuis van Oslo komen. Het blijkt geopend voor bezoekers, dus nemen we ook hier een uitgebreid kijkje. Het gebouw is vooral bekend vanwege de jaarlijkse uitreiking van de Nobelprijs voor de vrede.

Dan lopen we via Aker Brygge terug richting hotel. Het is er inmiddels megadruk. Het lijkt alsof alle inwoners van Oslo hier rondlopen. Gelukkig vinden we op een van de vele terrasjes nog een plekje om wat te drinken, want met een graad of 25 is het warm in Oslo. Om twee uur stappen we in de auto en gaan richting het circa 130 kilometer verderop gelegen Larvik, waar de veerboot om half zes vertrekt. We hoeven ons dus niet te haasten.

Maar het blijkt heel erg druk op de snelweg. De eerste 100 kilometer lijkt wel een grote langzaam rijdende file. De navigatie begint als aankomst tijd steeds meer richting half zes te gaan en om deze boot nu net voor onze neus weg te zien varen... Gelukkig rijdt het daarna wel redelijk door, dus moet de snelheidslimiet van vaak maar 90 km/uur als het kan er wel even aan geloven, overigens iets dat de meeste Noren zelf ook doen. Even voor half zes rijden we het ferry terrein op, waar vrijwel direct de eerste auto's de boot op rijden. We hoeven dus niet lang te wachten voordat we met boek, MacBook en iPad in de heerlijk rustige business lounge zitten.

Onderweg komen we tot ontdekking dat het in Aalborg geboekte hotel midden in een uitgaansgebied met kroegen en discotheken zit en dat veel recensies klagen over geluid. En dat de uiterste check-in tijd tien uur is. We meren pas om kwart over negen aan en moeten dan nog een kilometer of 70 rijden. Dus wordt de boeking geannuleerd en opnieuw een Scandic hotel in Aalborg geboekt, waar we ook later kunnen binnenstappen. Dit hotel ligt ook nog eens dicht bij de snelweg en heeft ruim voldoende parkeergelegenheid.

deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet vorige dag | volgende dag