VRIJDAG 21 JULI 2017

weer in de voetsporen van Evi

Soms laat je je inspireren door een reisprogramma dat je ziet op TV. Gingen we vorig jaar op elandsafari in Zweden, vandaag togen we naar het stadje Odense in Denemarken. Beide activiteiten werden geinspireerd door wat Evi Hanssen ondernam voor 3 op Reis!

Vanochtend waren we vroeg uit de veren. De Deense bedden van de Nederlandse Mieke, eigenaresse van Bojden Cottage waar we verbleven, waren zeer comfortabel geweest en de stilte en het wakker worden met de geluiden van vogeltjes heerlijk!

We keken naar buiten en een heerlijk zonnetje scheen. Dat beloofde wat! Bij twee enorme kandelaars met kaarsen ontbeten we met zelfgebakken brood en mueslibolletjes. Heerlijke jams, vleeswaren, vis, eitjes, sapjes en koffie maakten het ontbijt tot een echte luxe. We raakten aan de praat met de Nederlandse eigenaresse die 7 jaar geleden de cottage had gekocht en opgeknapt. Ze had ooit de Deense taal gestudeerd en had een geschiedenis van vakanties in dit land als kind.

Na het ontbijt maakten we een dronevluchtje om deze mooie omgeving beter te bekijken en liepen we een stukje naar het privestrand dat bij de B&B hoort. Wat een rust en ruimte!

We besloten om vandaag een bezoek te brengen aan het stadje Odense, ooit de geboorteplaats van Hans Christian Andersen. Kneuterige straatjes en huisjes doen je denken aan de vele sprookjes die hij schreef. Lekker gestruind in de zon door het gezellige stadje. Mons Klint, de witte krijtrotsen van dit land, stond ook nog op het programma, maar zoals vaak had Ingeborg het tijdschema iets te rooskleurig ingeschat. Dus we togen, na een oplaadstop, naar Kopenhagen.

Iets na 16.00 uur arriveerden we bij het moderne appartementje van Brian en Peter dat we voor twee nachten ons verblijf mogen noemen. Gelegen in de hippe wijk Christianshavn voelden we ons meteen thuis. Met een loopbrug verbonden met Nyhaven en het centrum van de stad en restaurantjes ed in de omgeving, hebben we alles wat we nodig hebben in handbereik.

We maken nog een kleine wandeling langs het voormalige Noma restaurant en genieten van de mooie appartementen en restaurantjes. Toen we in 2013 met de cruise in Kopenhagen waren, stonden deze gebouwen er nog niet!

We lopen door naar Papier Eiland. Hier staat nu de Deense versie van de Fenix Food Factory uit Rotterdam. Talrijke kraampjes en zeecontainers waar je de lekkerste gerechten uit de hele wereld kunt kopen: Copenhagen Street Food. We kiezen voor een heerlijke flatbread gevuld met gemarineerde kip, humus, sla, saus en mozzarella. Deze eten we buiten in een zeecontainer op en voelen ons bijna Deens!

deze website is ontwikkeld en gehost door InterBox Internet vorige dag | volgende dag